
අවුරුදු 1 සිට අවුරුදු 3 දක්වා
දිය යුතු ආහාර සහ කලයුතු කළ යුතු ක්රියාකාරකම්

පළමුව කිව යුතුයි අවුරුද්ද ඉක්ම වූ පසු අපි මුලින් ම දරුවාව පවුලේ ආහාර රටාවට හුරු කරගත යුතුයි.දරුවා වෙනුවෙන් සකස් කරපු ආහාර ලබා දෙන අතරම ඒ අතරට අපි ගන්නා ආහාරත් ටිකෙන් ටික දරුවාට ලබා දෙන්න.
































ඔබත් දරුවා සමඟ පන්දුව පෙරළා පෙරළා සෙල්ලම් කරන්න. පන්දුව චලනය වන විට, ඔවුන් දුරින් ගවේෂණය කරන්නේ ඔවුන්ගෙන් පන්දුව කොතරම් දුරද යන්න තීරණය කිරීමෙනි. ඔවුන් අත් සහ අක්ෂි සම්බන්ධීකරණය ද පුහුණු කරයි. මෙය දරුවා වැඩෙත්ම ඔවුන් දිගටම ආදරය කරන එක් ක්රියාකාරකමක් වේ.


















මේ ආකාරයේ විවිධ දේවල් තුලින් අපිට අපේ දරුවා ගේ මොලය වර්ධනය විධිමත් කළ හැකි ක්රියාකාරී කළ හැකියි .එය ඔහුගේ කායික සහ මානසික වර්ධනයට බොහෝ රුකුලක් වනු ඇත.
මේ සියල්ලම මා ඉගෙන ගත් දේවල්, වෛද්ය සාකච්ඡා, ලිපි,පොත් හා අන්තර්ජාලය හරහා ලබා ගත් දැනුම තුලින් අනිත් සියලුම දෙනා හා එ දැනුම බෙදා ගැනීමට කැමති නිසයි එ දේවල් ගැන ලියන්න.
ත්වත් බොහෝ දේ ඇති මුත් ලිපිය දීර්ඝ වීම ඔයාලට කීයවීමට කාලය වැය වන නිසා අවුරුදු 3 සිට 5 දක්වා මොලයේ වර්ධනය සම්බන්ධ ලිපිය ඉදිරියේදි බලාපොරොත්තු වන්න.
-හොෂීණි මහෙශිකා-
ඩිප්ලෝමාධාරී
පෙරපාසල් ගුරුවරියක්.


දරුවන්ගේ කියවීමේ හැකියාව වර්ධනය කරන්නේ කෙසේද?
කියවීම දරුවාගේ අනාගතය හැඩගස්වන මූලික කුසලතාවකි.
කියවීමේ ශක්තිමත් පදනමක් භාෂාව සහ සන්නිවේදන කුසලතා වැඩි දියුණු කරනවා පමණක් නොව, කියවීමේ පුරුදු ඇති කර ගන්නා විට, ඔවුන් දැනුම ලබා ගනී, පරිකල්පනය, නිර්මාණශීලිත්වය වැඩි දියුණු කරයි.
දෙමාපියන් සහ අධ්යාපනඥයින් වශයෙන් අපි දරුවෙකුගේ කියවීමේ හැකියාව පෝෂණය කිරීමේදී තීරණාත්මක කාර්යභාරයක් ඉටු කරනවා.
කියවීමට හිතකර පරිසරයක් නිර්මාණය කිරීමටත් ඔවුන්ගේ පොත්පත් කෙරෙහි ඇති ඇල්ම පෝෂණය කිරීමටත් දෙමාපියන් වශයෙන් අපි දරුවන්ට උපකාර කළ හැකි ආකාරය අපි බලමු.

කුඩා කල සිටම දරුවන්ට කියවීම, පොත් කෙරෙහි උනන්දුවක් ඇති කිරීමට උපකාරී වේ. වයසට ගැළපෙන පින්තූර පොත් තෝරන්න, චරිතවලට ගැළපෙන ප්රකාශන කටහඬ භාවිතා කරමින් දරුවන්ට ඇහෙන්නට ශබ්ධ නගා කියවන්න.
එවිට දරුවන් ඔබ වචන උච්චාරණය කරන ආකාරය, පද ගලපන ආකාරය වගේම කතා කරන විට ඔබගේ මුඛය සෙලවෙන ආකාරය පවා බලන් ඉඳ ඉන්පසු ඔවුන් ඔබව අනුකරණය කරන්න පටන් ගනී.

නිවසේ පොත්, ලේබල්, පෝස්ටර් සහ සඟරා වැනි දේවල් දරුවන්ට පෙනෙන්න තබන්න. ඔවුන් සෑම තැනකම වචන දකින විට, ඔවුන් ස්වභාවිකවම කුතුහලයට පත් වන අතර අකුරු සහ වචන හඳුනා ගැනීමට පටන් ගනී. කුඩා දරුවන් අකුරු අමුනමින් වචන ගලපමින් නිරන්තරයෙන්ම කියවීමට උනන්දු වෙනවා. එමනිසා හැකිතාක් ඔබගේ දරුවන් සදහා නිවස තුළ එවැනි කියවීමේ මාධ්ය වලින් පුරවන්න.

නිවස තුළම කියවීම සඳහා වෙන්වූ අවකාශයක් නිර්මාණය කිරීම දරුවන් වැඩිපුර කියවීමට දිරිගන්වයි. දරුවාගේ මට්ටමට පොත් රාක්කයක්, සුවපහසු ආසන සහ හොඳ ආලෝකයක් සහිත සුවපහසු කියවීමේ මුල්ලක් සකසන්න. ඔවුන්ගේ උනන්දුව ඇති කිරීමට වයසට ගැළපෙන කතන්දර පොත්, පින්තූර කතා පොත්, ස්ටිකර් පොත්, වැඩ පොත් සහ සඟරාවලින් එය පුරවන්න.
උණුසුම් සහ විවේකී වාතාවරණයක් නිර්මාණය කිරීම සඳහා කුෂන්, පෝස්ටර් හෝ වර්ණවත් කුඩා කාපට්, ඔවුන්ගේ ප්රියතම පිරවූ සතුන්, සහ finger puppet වැනි දේවල් ඇතුළත් කරන්න. දරුවන්ව ආකර්ෂණය කළ හැකි කුඩා සෙල්ලම් කූඩාරමක් සාදන්න. ළමයින්ට කියවීමට විශේෂ ස්ථානයක් හිමි වූ විට, ඔවුන් ස්වභාවිකවම පොත් තෝරාගෙන අලුත් කතා ගවේෂණය කිරීමේ පුරුද්දක් ඇතිකර ගනී.

ඔබේ දරුවාට කියවීමට නියමිත වේලාවක් තබා දිනපතා කියවීම පුරුද්දක් කරගන්න. එය නින්දට යාමට පෙර කතන්දරයක් කියවීම (Bedtime story), හෝ නිහඬ දහවලේ කියවීමේ සැසියක් වේවා, අනුකූලතාව ජීවිත කාලය පුරාම දරුවන්ට කියවීමේ පුරුදු වර්ධනය කිරීමට උපකාරී වේ.

කියවීමේ පුරුද්දක් වර්ධනය කර ගැනීම සඳහා පුහුණුව අවශ්ය වේ. එය පිටු කිහිපයක් පමණක් වුවද, දිනපතා කියවීම දිරිමත් කරන්න. කාලයාගේ ඇවෑමෙන්, මෙය චතුර ලෙස හා ස්වාධීනව කියවීමට ඔවුන්ගේ හැකියාව ශක්තිමත් කරයි.

කතාවේ චරිත, කතා වස්තුව සහ ඔවුන්ගේ ප්රියතම කොටස් ගැන ප්රශ්න ඇසීමෙන් අවබෝධය දිරිමත් කරන්න’සහ දරුවන් සමඟ කතාව ගැන සාකච්ඡා කරන්න. මෙය ඔවුන්ගේ අවබෝධය සහ විවේචනාත්මක චින්තන කුසලතා ගැඹුරු කරයි.

භූමිකාව රඟදැක්වීම, රූකඩ හෝ ඩිජිටල් කතන්දර පොත්
කතන්දර කීමට ඇතුළත් කරන්න හෝ සරල කියවීමේ ක්රීඩා සාදන්න. කියවීමට විනෝදජනක අංග මිශ්ර කිරීමෙන් දරුවන් නිරතව තබා ගනී හා උද්යෝගිමත් කරයි.
අන්තර්ක්රියාකාරී කියවීමේ අත්දැකීම් අවබෝධය ඉහළ නංවන අතර ඉගෙනීම විනෝදජනක කරයි.

ළමයින් ඔවුන් දකින දේ අනුකරණය කරයි. දෙමව්පියන් හෝ වැඩිමහල් සහෝදර සහෝදරියන් නිතිපතා කියවන බව ඔවුන් දුටුවහොත්, ඔවුන් ද පොත් කෙරෙහි උනන්දුවක් ඇති කර ගැනීමට වැඩි ඉඩක් ඇත.
සෑම කෙනෙකුම තම ප්රියතම පොතක් හෝ පත්තරයක් කියවන පවුලේ කියවීමේ වේලාව උපලේඛනගත කරන්න. අඩුම තරමින් විනාඩි 15 ක් හෝ මේ සදහා යොදාගන්න. මෙය පවුල් බැඳීම් ශක්තිමත් කරනවා පමණක් නොව නිවසේ ධනාත්මක කියවීමේ සංස්කෘතියක් ද ඇති කරයි.

කියවීම පොත් පමණක් නොවේ! විවිධ දේ කියවීම ඔවුන්ගේ ජීවිතවල කොටසක් කරන්න. සාප්පු සවාරි ලැයිස්තු, වීදි සංඥා, ආහාර වට්ටෝරු, ආහාර මෙනු, හෝ ඔවුන්ගේ ප්රියතම සෙල්ලම් බඩු පිළිබඳ උපදෙස් කියවීමට ළමුන් සම්බන්ධ කරන්න. ඔවුන් කියවීමට යොමුකිරීම නිරායාසයෙන්ම ඔවුන් තුළ ඇතිකරන්න. මෙය කියවීම ඔවුන්ගේ දෛනික චර්යාවේ ස්වභාවික හා අවශ්ය අංගයක් බවට පත් කරයි.

දරුවන්ට කුඩා කාලයේ සිටම කියවීම හුරුපුරුදු කර අධ්යාපන කටයුතුවලට ඇල්මක් ඇතිකිරීමට ඔබට අවශ්ය නම්, පුස්තකාල සමාජිකත්වය අරගෙන දීමට කටයුතු කර සතියකට වරක් දෙවරක් නව පොත් ගවේෂණය කිරීමට, කතන්දර කීමේ සැසිවලට සහභාගී වීමට සහ කියවීමට අදාළ ක්රියාකාරකම්වල නිරත වීමට දරුවන් පුස්තකාලයට රැගෙන යන්න.
පුස්තකාල සංචාරයක් කියවීම උද්යෝගිමත් කරන අතර ඉගෙනුම් අවස්ථා ලෝකයක් විවෘත කරයි. ඒවගේම අධ්යාපන ගැටලු අවම කරයි.

ළමයින් ඔවුන්ගේ රුචිකත්වයට අනුව පොත් තෝරා ගත් විට, ඔවුන් කියවීමට වැඩි කැමැත්තක් දක්වයි. ඔවුන් පුස්තකාල වෙත, පොත් සාප්පු වෙත හෝ පොත් ප්රදර්ශන වෙත ගෙන ගොස් විවිධ ප්රභේද ගවේෂණය කිරීමට ඔවුන්ට ඉඩ දෙන්න.

ළමයින් විවිධ ආකාරයේ අන්තර්ගතයන් භුක්ති විඳිති. පින්තූර පොත්, විකට කතා, කෙටිකතා, කවි සහ ප්රබන්ධ නොවන පොත් ඔවුන්ව හඳුන්වා දෙන්න. විවිධ ද්රව්ය කියවීම නැවුම් හා ආකර්ශනීය කරයි.

සෑම දරුවෙකුම තමන්ගේම වේගයකින් ඉගෙන ගනී. ඔවුන්ගේ කියවීමේ මට්ටම ගැන දැනුවත් වී ඔවුන්ගේ හැකියාවට ගැලපෙන පොත් තෝරා ගන්න. පොතක් ඉතා දුෂ්කර නම්, එය ඔවුන් අධෛර්යමත් කළ හැකිය. එය ඉතා පහසු නම්, ඔවුන් උනන්දුව නැති විය හැක.

සමහර දරුවන්ට කියවීමේ අපහසුතා ඇති විය හැක. පීඩනයකින් තොරව ඉවසීමෙන් ඔවුන්ව දිරිමත් කරන්න. අවශ්ය නම්, වචන කුඩා කොටස් වලට කඩන්න, එකට කියවන්න, නිවැරදි ලෙස වචන උච්චාරණය කරන, කියවන ආකාරය කියාදෙන පොත්පත්, වීඩියෝ, වැනි දේ යොදා ගනිමින් දරුවන්ට නිවැරදි ලෙස අකුරු උච්චාරණය කරන අකාරය සහ කියවන විදිය කියාදෙන්න . නැතහොත් ගුරුවරයෙකුගෙන් හෝ කියවීමේ විශේෂඥයෙකුගෙන් මග පෙන්වීමක් ලබාගන්න.

English පොත් කියවීම සඳහා ශබ්ද වලින් වචන සාදන ආකාරය දරුවන්ට ඉගැන්වීම ඉතා වැදගත් වේ. සරල ෆොනික්ස් ක්රීඩා කරන්න, රයිම් ගායනා කරන්න, සහ වචන අක්ෂරවලට කැඩීමට පුරුදු වන්න. මෙය ඔවුන්ට වඩාත් පහසුවෙන් වචන විකේතනය කිරීමට උපකාරී වේ.

සමහර දරුවන්ට කියවීමේ හැකියාව වර්ධනය කිරීමට වැඩි කාලයක් ගත විය හැකිය. ධනාත්මක ශක්තිමත් කිරීමකින් ඔවුන්ව දිරිමත් කරන්න, සරල පොත් ලබා දෙන්න, සහ ඔවුන්ගේ සුවපහසු මට්ටමෙන් ඔබ්බට කියවීමට කිසි විටෙකත් බල නොකරන්න.

ජයග්රහණ හඳුනා ගෙන, කියවීමේ සන්ධිස්ථාන සමරන්න. එය ඔවුන්ගේ පළමු වාක්ය කියවීම හෝ පොතක් කියවා අවසන් කිරීම වේවා. මෙය ඔවුන්ගේ විශ්වාසය සහ අභිප්රේරණය ඉහළ නංවයි.
මේ අකාරයට විවිධ ක්රියාකාරකම් මගින් ඔබගේ දරුවාගේ කියවීමේ හැකියාව වර්ධනය කරගත හැකිය.
උපකාරක කියවීමේ පරිසරයක් නිර්මාණය කිරීමෙන් සහ පොත්පත් එදිනෙදා ජීවිතයේ කොටසක් බවට පත් කිරීමෙන්, අපි දරුවන්ට ජීවිත කාලය පුරාම කියවීමට ඇල්මක් ඇති කර ගනිමු.

කවිතා සෙල්වරාජ්